Ikonen, Oiva & Virtanen, Pirkko (toim.). Erilainen oppija : yhteiseen kouluun : kokemuksia yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden kehittämisestä
PS-kustannusPS-kustannus, 2007, 1. painos. 416 sivua. Nidottu, kuvakansi. K3.
Kaikille yhteinen koulu on ollut sekä erityisopetuksen että yleisopetuksen tavoitteena jo kauan. Hyvien käytäntöjen leviäminen ja vakiintuminen päivittäiseksi toiminnaksi on kuitenkin ollut hidasta. Opetuksen eriyttäminen ja yksilöllistäminen ryhmässä on edelleen koulun suurimpia pedagogisia haasteita.
Hyvä kasvu ja oppiminen oppilaiden edellytysten ja ikäkauden mukaisesti perustuu siihen, että oppilas kokee opetuksen olevan juuri hänelle suunnattua. Tämän käytännönläheinen teos on alan asiantuntijoiden kooste kasvatuksen ja opetuksen nykyisestä tilasta ja työstä, jota kentällä tehdään erilaisten oppilaiden ja opiskelijoiden hyväksi.